Офіційні сайти відомств




» 2011 » Березень » 16 » Як зробити так, щоб суддями ставали найдостойніші юристи, а народ мав реальну можливість їх контролювати?
08:07
Як зробити так, щоб суддями ставали найдостойніші юристи, а народ мав реальну можливість їх контролювати?
Останні події, що відбуваються навколо Верховного Суду України і його голови, свідчать про намагання нинішнього керівництва країни усунути Василя Онопенка з посади і остаточно знищити незалежність судової гілки влади.

В країні все ще залишається орган державної влади, яким Банкова не може керувати в режимі ручного управління, і саме це перешкоджає повному захопленню влади однією політичною силою і остаточному встановленню в Україні авторитарного режиму.

Початком операції по ліквідації незалежності суду була остання судова реформа. У результаті її проведення значно ускладнилась судова процедура, що зменшило доступ громадян до правосуддя.

Крім того, в антиконституційний спосіб було посилено роль Вищої Ради юстиції, що дало їй необмежені можливості для впливу на суди і прийняття ними рішень.

В результаті цієї реформи, Верховний Суд безпідставно і необґрунтовано (з юридичної точки зору) був позбавлений права здійснювати касаційне провадження, що не дозволяє йому скасовувати незаконні вироки і рішення та виконувати одну із основних своїх функцій по забезпеченню однакового застосування законів на всій території України.

Негативні наслідки так званої "судової реформи" відчули не лише юристи. Ця реформа зачіпає інтереси кожного громадянина країни. Вона остаточно знищила незалежність суду – судді не мають можливості приймати законні і неупереджені рішення.

Сьогодні всі більш-менш значимі судові рішення приймаються на Банковій, а судді і адвокати виконують лише церемоніальну функцію.

Фактично нинішня парламентська більшість разом із президентом, який підписав прийнятий ВРУ закон "Про судоустрій і статус суддів", позбавили юристів права на професію.

В нинішніх умовах судді не можуть виносити законні вироки і приймати справедливі рішення, а адвокати ефективно захищати права і законні інтереси громадян.

Кому потрібен адвокат, який не може захистити права людини, або хто буде довіряти судді, який не може прийняти законне рішення? За таких обставин, необхідність проведення судової реформи є очевидною і приймати активну участь у вирішенні цього питання мають не лише політики і юристи, а і весь народ.

Згідно Конституції, всі гілки влади є рівними між собою. Оскільки народ є єдиним джерелом влади, то судді, так само як і парламентарі та президент, мають отримувати свої повноваження безпосередньо від народу.

Враховуючи те, що народ має наділяти суддів відповідними повноваженнями, то і давати оцінку їх діяльності також має народ.

Тепер щодо самих суддів.

Як зробити так, щоб суддями ставали найдостойніші юристи, а народ мав реальну можливість їх контролювати?

Для того, щоб дати відповідь на це питання, було б доцільно звернути увагу на досвід Сполучених Штатів Америки.

У цій країні надання особі статусу судді у кожному штаті відбувається по-різному. У деяких штатах суддів обирають так само, як і політиків. В Україні така ідея також є досить поширеною, але детальний аналіз її практичної реалізації дає підстави стверджувати, що вона має суттєві недоліки.

В першу чергу, слід звернути увагу на те, що більшість людей не зможе об’єктивно оцінити кандидата на посаду судді і визначити наскільки професійно він зможе виконувати покладені на нього обов’язки.

У зв’язку з цим існує загроза, що суддею стане не найбільш підготовлений для такої роботи юрист, а особа, яка заручиться підтримкою популярної у відповідному регіоні політичної сили.

Зрозуміло, що такий суддя не зможе бути неупередженим арбітром, оскільки буде залежним від політиків, які допомогли йому виграти вибори і обійняти посаду судді. Крім того, на посаду судді взагалі може бути обраний демагог, який вміє лише гарно говорити.

Очевидно, що обрання на посаду судді особи, яка не відповідає цій посаді не принесе користі ні громадянам, ні правосуддю.

Є штати де суддів призначають губернатори. Якщо в Україні застосувати аналогічну систему, то тут також є небезпека, що, призначений у такий спосіб суддя не зможе приймати неупереджені рішення, оскільки буде залежним від політика, який його призначав.

Як показує досвід США, найефективнішою є так звана массачусетська система призначення суддів. Суть її полягає в тому, що суддю на посаду призначає губернатор штату на відповідний термін. Після закінчення цього терміну, проводиться місцевий референдум з приводу довіри судді.

Якщо суддя отримує довіру громадян, то він залишається на посаді, а якщо ні, то його відсторонюють від виконання обов’язків.

Окремо слід зауважити, що професійний відбір кандидатів на посади суддів здійснює спеціальна комісія, до якої входять авторитетні юристи штату. Ця комісія подає губернатору трьох кандидатів, а губернатор із цих кандидатів вибирає одного, якого і призначає на вакантну посаду судді.

Як показує практика, така система є найбільш ефективною і забезпечує прийняття судами справедливих рішень.

Аналогічну систему можна було б застосувати і в Україні. Наприклад, президент України призначає на посаду судді одного із трьох кандидатів, яких йому запропонує спеціальна комісія, до складу якої мають входити авторитетні юристи.

Основне завдання членів цієї комісії має полягати в тому, щоб провести професійний відбір кандидатів у судді і запропонувати президенту найбільш достойні кандидатури.

У свою чергу, президент повинен мати можливість вибору. Для цього йому мають запропонувати мінімум трьох кандидатів, одного з яких він має призначити суддею на невеликий термін. Наприклад, на 2 роки.

Після закінчення цього терміну проводиться місцевий референдум, де люди висловлюють довіру або недовіру судді. Знаючи те, що через певний період часу діяльність судді буде оцінювати громада, він буде змушений приймати справедливі рішення і намагатись заслужити довіру людей.

Якщо суддя був справедливим і приймав законні рішення, він залишається на посаді. Був упереджений – народ висловить йому недовіру і цей суддя має бути позбавлений повноважень.

Слід сподіватись, що такий підхід дасть можливість призначати на посади суддів кращих юристів, а народу мати реальну можливість здійснювати контроль за діяльністю суддів.

Олег БЕРЕЗЮК, Голова "Українського юридичного товариства", член СОУ

Читати повністю статтю  "Судний день" на УП


: 624 | : PORTAL_SOU | : 5.0/2
: 0

[ | ]

"Спілка офіцерів України (СОУ) є всеукраїнською неприбутковою громадською організацією військово-патріотичного спрямування, яка об'єднує на добровільних засадах громадян України: військовослужбовців-офіцерів, прапорщиків і мічманів кадру, зарахованих до Збройних Сил України до запровадження військової служби за контрактом, ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, курсантів (слухачів) випускних курсів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи, що здійснюють підготовку спеціалістів для військових формувань України, військової служби за контрактом, за призовом, запасу і у відставці Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів, Міністерства з надзвичайних ситуацій, військовослужбовців які проходять службу у резерві (надалі - Збройних Сил України), а також громадян офіцерів (старшин) - ветеранів військових формувань, які брали участь у визвольних змаганнях за незалежність України..."





ОФІС ВГО СПІЛКИ ОФІЦЕРІВ

переглянути збільшену мапу
Логін:
Пароль:



НОВИНИ  © ВГО СОУ






Пошук

Календар

«  Березень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Наші друзі та партнери

Пам’ятай про Крути [Vox.com.ua] Портал українця
Пиши українськоюЕвропейський конгрес українців
Українці УгорщиниСпілка українців у Португалії інтернетвидання -Українці у Португалії-
Український радіопортал - Украинский радиопортал
 ПРОСВІТА - КРИВИЙ РІГ
Воєнна історіяЧасопис Промінь Просвіти
zampolit
Українське життя в Севастополі
Український козацький портал

Сайти осередків СОУ

Кнопка ВОО СОУ




Кнопка КРоСОУ

Тернопільська СОУ






  • При використанні інформації посилання на  www.portsou.at.ua  бов’язкове.
  • Зміст матеріалів на сторінках сайту не завжди відображає офіційну позицію Всеукраїнської громадської організації СПІЛКИ ОФІЦЕРІВ УКРАЇНИ і адміністрації сайту.
  • Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст рекламних банерів, які надає сервіс "Ucoz".
  • Відповідальність за точність наведених фактів, цифр, та імен несуть автори матеріалів.
                                                         
Locations of visitors to this page

© Портал українських офіцерів
(Спілки офіцерів України)
2024

E-mail редакції: rigsou@ukr.net




Використовуються технології uCoz