Як стало відомо "Економічній правді", минулого тижня у столичному
аеропорту "Бориспіль" побував літак російської компанії "Газпром Авіа" Dassault Falcon 900EX з бортовим номером RA 09006.
Утім, жодна делегація російської монополії цього дня в Україну не прилітала. Гіпотетично, літаком "Газпрому" міг прилетіти хтось з тамтешніх високопосадовців. Однак
новий посол Росії Михайло Зурабов вже був у Києві, а колишній - Віктор
Чорномирдін, який навідувався на перемовини з Юлією Тимошенко і
Віктором Януковичем за результатами першого туру, навпаки, приїхав на
день пізніше. У "Нафтогазі України" підтвердили: насправді літака
відправили з Москви заради двох осіб - керівника "Нафтогазу" Олега
Дубини і його першого заступника Ігоря Діденка. Про це у тому
числі свідчать і дані про перетин кордону керівниками "Нафтогазу" цього
дня, які опинилися в розпорядженні "Економічної правди". Така історія трапляється з керівниками НАКу не вперше. У січні 2008 року чільники "Нафтогазу" Олег Дубина та Ігор Діденко подорожували до Москви на розкішному літаку Embraer-135BJ Legacy, що належить одіозному російському нафтогазовому бізнесмену, власнику "Ітери" Ігорю Макарову. Однак
тоді керівництво "Нафтогазу" спочатку всіляко заперечувало факт таких
перельотів, а потім визнало їх, досить оригінально пояснивши мотиви
пересування чартером російського газового бізнесмена. "Це те ж саме, якщо уявити, що у члена уряду від БЮТ зламався автомобіль і йому треба негайно потрапити на якесь засідання. І він буде голосувати на початку вулиці Грушевського. Повз
проїжджатиме чорний мерседес, і його власник буде знати, що це стоїть
урядовець. І він зупиниться, а урядовець сяде і з вдячністю під'їде.
Але в мерседесі буде, наприклад, пан Ахметов. То чи буде вважатися, що
урядовець корумпований Партією регіонів?" - пояснив тоді Ігор Діденко. У
цьому ж випадку представник президента з міжнародних питань
енергетичної безпеки Богдан Соколовський не побачив у використанні
газпромівського літака жодних слідів корумпованості. "Яка
різниця, яким літаком летіти? Наскільки мені відомо, у "Нафтогазу"
немає власного літака, тому немає нічого особливого у використанні
будь-якого приватного літака, незалежно від того, кому він належить", -
вважає Богдан Соколовський. "Це був звичайний робочий візит, в
ході якого вирішувалися якісь чергові технічні моменти. Такі візити
відбуваються кожного місяця. Наскільки нам відомо, жодних принципових
рішень в ході цього візиту прийнято не було", - повідомило джерело
"Економічної правди", наближене до компанії. З іншого боку,
постає питання, чому керівництво "Нафтогазу" для звичайного перельоту
скористалося одним з найдорожчих приватних суден у світі.
"Газпромівський" Dassault Falcon 900EX - елітна модель
вартістю 25-30 мільйонів доларів. В Україні дозволити собі таку змогла
тільки найбагатша людина - Рінат Ахметов. У самому "Нафтогазі" розповіли, що візит до Москви було ініційовано російською компанією. "Терміновість
зустрічі була обумовлена необхідністю узгодити графік і режим транзиту
та постачання російського газу територією України європейським та
українським споживачам, та забезпечення сталого функціонування
євразійської газотранспортної системи в умовах аномально низьких
температур за останні роки, що мали місце впродовж січня", - розповів
"Економічній правді" прес-секретар НАКу Валентин Землянський. Тож, за його словами, зважаючи на нагальність питань, "Газпром" надав один з власних літаків. Зі
свого боку, "Нафтогаз України" надіслав "Газпрому" листа з пропозицією
відшкодувати витрати. Наразі, за словами Землянського, відповідь ще не
надійшла. Варто відзначити, що, за оцінками експертів, переліт на такому літаку маршрутом Київ-Москва-Київ коштує не менше 25 тисяч євро. Чому
у такому разі НАК не зафрахтував літак в українського авіаперевізника?
Це було б набагато дешевше. "Нафтогаз" навряд чи взмозі оплачувати
елітний літак для звичайної робочої поїздки, який до того ж треба
переганяти з-за кордону. У будь-якому випадку, є привід
замислитися, чому російське підприємство, головним завданням якого є
обслуговування "Газпрому", з радістю надає літак для ділових партнерів,
з якими ще рік тому росіяни вели потужну газову війну. Як відомо,
за результатами цієї суперечки "Нафтогаз" уклав з "Газпромом" угоду про
постачання блакитного палива в Україну на десять років. Навіть сьогодні
"Нафтогаз" вважає цей договір великою перемогою. Втім, для такого
трактування угоди вітчизняним чиновникам завжди бракувало аргументів.
Насправді ж завдяки цьому документу Україна отримує газ за вищими
цінами, ніж більшість європейських країн. Скільки коштує газ для європейських країн, доларів за тисячу кубометрів Одержувач | Ціна на кордоні країни-одержувача* | Транзит від кордону РФ до кордону країни- одержувача | Ціна на західному кордоні РФ | Обсяг річної закупівлі згідно з контрактами, млрд. куб. м | Україна | 304,15 | 0 | 304,15 | 52 | Польща | 307,59 | близько 8,5 | 299,09 | 10-12 | Угорщина | 321,71 | 31,32 | 290,39 | 8 | Румунія | 315,37 | 40,50 | 274,87 | 6 | Італія | 301,62 | близько 60 | 241,62 | 23 | Німеччина | 273,27 | близько 65 | 208,27 | 30 | Білорусь | 168,00 | 0 | 168,00 | 22 |
Джерело: Євростат, Енергетична хартія, дані ЕП Необхідність
розрахунків за кабальним контрактом фінансово знекровлює країну,
ставлячи її на межу дефолту. У хід ідуть кредити державних банків,
дотації з бюджету, облігації внутрішніх запозичень і навіть
золотовалютні резерви. У такій ситуації подорожі керівників
державної української компанії до Москви - коштом північного сусіда? -
навіть з термінових питань виглядають як мінімум неетично.
epravda.com.ua
|