Скасування
політреформи-2004 слід було очікувати. Оскільки однією із причин
виникнення системних соціально-політичних криз в Україні в період з 2005
по 2010 рік - була саме Конституція. Відсутність балансу між гілками
влади породжувала виникнення конфліктів навіть у рядах провладної
коаліції. Це не давало можливості налагодити ефективну роботу державного
механізму.Очевидно,
що таку Конституцію потрібно було
змінювати.Але чи варто було повертатись до Основного
закону в
редакції 1996 року?Не
зайвим буде нагадати, що основною причиною
проведення так званої політичної реформи і внесення змін до Конституції в
2004 році - було небажання наділяти майбутнього президента України
надто великими повноваженнями, з метою недопущення узурпації влади в
країні однією особою.До речі, саме Партія
регіонів була основним
ініціатором проведення конституційної реформи, оскільки не мала на той
час реальних шансів провести свого кандидата на посаду президента
України. Сьогодні ситуація змінилась. Віктор
Янукович -
президент України. І йому потрібні відповідні повноваження для того, щоб
управляти країною. А Конституція в редакції 2004 року створювала
формальні перешкоди. У зв'язку із цим у вищих ешелонах влади було
прийнято рішення через КС скасувати зміни до Основного закону, і
повернутись до зразку 1996 року. Обґрунтованим таке рішення
можна
назвати хіба що з точки зору політичної доцільності. Але
якщо
виходити з того, що Україна є правовою й демократичною державою, то дії
влади й рішення Конституційного cуду - є протиправними. І це
викликає серйозне занепокоєння. Нова Конституція діяла
протягом
останніх п'яти років, і практично ніхто не заперечував проти її
легітимності. На її основі приймались закони, видавались укази
президента, взагалі, уся країна жила відповідно до норм нової
Конституції. Тепер рішенням КС Конституцію зразка 2004 року
визнано нелегітимною. А це тягне за собою нелегітимність усіх законів та
інших нормативно-правових актів, прийнятих на її основі, а також рішень
та розпоряджень посадових осіб, прийнятих за період з 2005 по 2010
роки. У зв'язку із цим потрібно проводити реституцію.
Тобто повертатись до того стану, який був до 2004 року. Якщо
навіть закони не можна переглянути й привести у відповідності до
Конституції, то як бути з відповідними рішеннями органів державної влади
й місцевого самоврядування, які вже виконані? Як скасувати
призначення посадових осіб, які відбувались за період дії нової
Конституції? Як повернути кошти, які були затрачені на виконання законів
та підзаконних актів, прийнятих на основі нелегітимної Конституції? І
хто має відповідати за збитки, завдані державі у зв'язку із прийняттям
протиправних рішень? Відповіді на ці та багато
інших питань,
пов'язаних із визнанням нелегітимним закону про внесення змін до
Конституції, у рішенні КС немає. Про що думали
судді, приймаючи таке рішення, сказати важко. Олег
Березюк, Голова Українського
юридичного Товариства,член
СОУ
|