» 2009»Лютий»21 » Оборонний бюджет-2009 загрожує Українській армії
19:26
Оборонний бюджет-2009 загрожує Українській армії
|
19.02.2009 | | 11:39 |
При підготовці Бюджетного запиту Міністерства оборони України на 2009-й рік
у військовому відомстві було розроблено декілька пропозицій.
Так, з метою забезпечення розвитку Збройних Сил України було визначено
потребу в коштах на 2009 рік в сумі 32,4 млрд. грн. або 2,5 % від
ВВП, на яку і було надано до Міністерства фінансів України розрахунки та
бюджетний запит.
Такий обсяг бюджету забезпечував би виконання положень Державної програми
розвитку Збройних Сил України на 2006 – 2011 роки, Державної програми
розвитку озброєння та військової техніки Збройних Сил України на період до 2009
року, державних цільових програм в частині переходу на контрактну армію,
забезпечення житлом військовослужбовців, виконання заходів з адаптації
звільнених військовослужбовців, забезпечення живучості арсеналів, баз, складів
та утилізації надлишкових боєприпасів.
Тобто обсяг фінансування потреб оборони в сумі 32,4 млрд. грн. дозволив би
забезпечити повноцінну бойову підготовку військ та відповідний рівень
соціального захисту військовослужбовців, що передбачено діючими
нормативно-правовими актами.
Інший варіант, як мінімально необхідна потреба, передбачав обсяг фінансових
ресурсів на потреби Збройних Сил України у 2009 році на рівні 17,5 млрд.
грн. До того ж, такий обсяг потреби в коштах, у тому числі за спеціальним
фондом не більше 1,2 млрд. грн., було підтримано Комітетом Верховної Ради
України з питань національної безпеки та оборони, про що було направлено
відповідне звернення до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.
Зазначений обсяг коштів було подано і на розгляд Уряду.
В результаті - бюджет для Міністерства оборони України на 2009-й рік
становить 11 мільярдів 650,1 мільйонів гривень.
Але з цієї суми за загальним фондом, тобто що напряму заплановано з бюджету,
фінансування передбачається на рівні лише 7,4 мільярдів гривень. Ще 4,2
мільярди гривень - за спеціальним фондом, який повинен наповнюватися коштами
від реалізації надлишкового майна Збройних Сил України. Необхідно наголосити,
що жодні збройні сили країн Європи не мають у своїх бюджетах такого поняття як
спецфонд і фінансуються виключно із загального фонду.
Задля більш реалістичної картини наповненості спеціального фонду військового
бюджету у 2009-му році за основу було взято показник минулого року, а він - на
рівні 1,2 мільярда гривень. Зокрема, за весь 2008-й рік уповноважені Кабінетом
Міністрів України структури не продали жодного квадратного метра землі. За весь
минулий рік уся земля і військові містечка, що належить військовому відомству,
залишилися на балансі Міністерства оборони. Тобто ще 3 мільярди – це “повітря”,
це кошти, які ніхто не зможе сказати, звідки вони наповнять спецфонд. Тобто 4,2
мільярди гривень спецфонду у цьому році – завдання не реальне.
До того ж, щоби Збройним Силам “заробити” в цьому році навіть прогнозовані
1,2 мільярда гривень для наповнення спецфонду, Міністерству оборони доведеться
плідно попрацювати над зміною багатьох нормативно-правових актів – законів
України і постанов Уряду.
Таким чином, якщо скласти 7,4 мільярдів гривень і більш реалістичну суму по
спеціальному фонду в 1,2 мільярда гривень, то бюджет Міністерства оборони в
цьому році виходить на рівні 8,6 мільярдів гривень. Це той бюджет, на який
військове відомство можемо більш-менш реально розраховувати.
У той же час, 8,6 мільярдів гривень складають лише 0,83% ВВП на 2009-й рік.
Хоча Законом України “Про оборону України” визначено фінансування оборонних
потреб на рівні 3% від ВВП, а загальноприйнята європейська практика
фінансування збройних сил – 2% від ВВП. Вважається, що якщо збройні сили
фінансуються на рівні менше 1% ВВП – це бюджет розвалу.
Необхідно також наголосити, що виділені асигнування по загальному фонду у
сумі 7,4 млрд. грн. забезпечують лише видатки фонду оплати праці, оплату
харчування військовослужбовців та оплату комунальних послуг.
При цьому, навіть такий затверджений обмежений ресурс доводиться до
Міністерства оборони нерівномірно, що може призвести і вже призвело до
неможливості своєчасно та повністю розрахуватися за енергоносії та комунальні
послуги, надані у першому кварталі поточного року, перенесення на четвертий
квартал поточного року проведення заходів з реформування Збройних Сил,
проведення бойової підготовки військ та придбання пально-мастильних матеріалів
для життєдіяльності військ (55 % річних призначень) та перенесення на
четвертий квартал поточного року видатків на розвиток озброєння та військової
техніки (76 % річних призначень).
Ця ситуація нагадує 1996 рік, коли на утримання армії витрачалося 92%
оборонного бюджету і лише 8% – на заходи бойової підготовки, розвиток озброєння
і військової техніки.
Для порівняння у минулому 2008-му році бюджет військового відомства
складав 9,9 мільярда гривень. З них 8,9 мільярдів із загального фонду і
близько одного мільярда гривень за спеціальним фондом.
Якщо бюджетом-2008 на реформування та розвиток Збройних Сил було передбачено
707 мільйона гривень, з яких по спецфонду лише 174 мільйона, то бюджетом-2009
передбачено 587 мільйона гривень, з яких по спецфонду … 500 мільйонів (!).
На закупівлю і модернізацію озброєння та військової техніки у минулому році
було виділено майже 437 мільйонів гривень, з яких лише 5 мільйонів по
спецфонду. На 2009-й рік суму видатків збільшено майже у 2,5 рази, але з 1,2
мільярда гривень загальним фондом передбачено лише 125,4 мільйона гривень (!).
Тобто мільярд гривень Міноборони на ці цілі повинно заробити самостійно.
Інше вкрай проблемне питання - утилізація звичайних видів боєприпасів та
рідинних компонентів ракетного палива. Обсяги видатків на утилізацію у 2009-му
році зменшено у порівнянні з минулим роком на 17,6 мільйонів гривень. А видатки
на забезпечення живучості та вибухопожежобезпеки арсеналів, баз і складів
озброєння ракет і боєприпасів у 2009 році у порівнянні з минулим роком зменшено
в три рази (!) - зі 105 мільйонів гривень у минулому році до 31,6 мільйона
гривень в цьому році.
Ситуація з будівництвом житла для військовослужбовців також вкрай
складна. У військовому бюджеті за загальним фондом коштів на будівництво житла
для військовослужбовців взагалі не передбачено (!). Можна розраховувати
лише на 755,7 мільйонів гривень зі спецфонду, але ці кошти військове відомство
знову ж таки має ще заробити.
В минулому році на будівництво житла було виділено 359,3 мільйона гривень по
загальному фонду і 150 мільйонів по спеціальному. Завдяки цьому у 2008-му році
вдалося забезпечити власним і службовим житлом більше 5 тисяч родин військових.
Таким чином, структура видатків на оборону у 2009 році свідчить про те, що
цей бюджет є “бюджетом проїдання” і призведе до руйнації Збройних Сил.
Насамперед до зменшення наполовину військових частин, готових до виконання
завдань за призначенням, різкого падіння рівня справності високотехнологічного
озброєння і військової техніки, повного припинення робіт з відновлення та
модернізації наявних зразків озброєння і військової техніки, професійної
деградації особового складу через відсутність навчань, невиконання міжнародних
угод у військовій сфері на 75%, зменшення грошового забезпечення
військовослужбовців на 14,5 – 15,8 % у зв’язку з неможливістю
виплатити індексацію грошового забезпечення, повної зупинки будівництва житла для
військовослужбовців, загальної деморалізації військовослужбовців через значне
зниження рівня їх соціального захисту, масових звільнень із Збройних Сил.
"Спілка офіцерів України (СОУ) є всеукраїнською неприбутковою громадською організацією військово-патріотичного спрямування, яка об'єднує на добровільних засадах громадян України: військовослужбовців-офіцерів, прапорщиків і мічманів кадру, зарахованих до Збройних Сил України до запровадження військової служби за контрактом, ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, курсантів (слухачів) випускних курсів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи, що здійснюють підготовку спеціалістів для військових формувань України, військової служби за контрактом, за призовом, запасу і у відставці Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів, Міністерства з надзвичайних ситуацій, військовослужбовців які проходять службу у резерві (надалі - Збройних Сил України), а також громадян офіцерів (старшин) - ветеранів військових формувань, які брали участь у визвольних змаганнях за незалежність України..."
При використанні інформації
посилання наwww.portsou.at.ua бов’язкове.
Зміст
матеріалів на сторінках сайту не завжди
відображає офіційну позицію Всеукраїнської громадської організації
СПІЛКИ ОФІЦЕРІВ УКРАЇНИ і адміністрації сайту.
Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст рекламних банерів, які надає
сервіс "Ucoz".
Відповідальність за точність наведених фактів, цифр, та імен несуть
автори матеріалів.