Офіційні сайти відомств




Статті

Головна » Статті » Аналітичні статті » Нац. безпека і оборона

КВАРТИРНЕ ПИТАННЯ У ЗБРОЙНИХ СИЛАХ УКРАЇНИ: ЧИМ БІЛЬШЕ ЗАКОНІВ, ТИМ ДАЛІ ВІД НАС ЖИТЛО?

Житлове питання вже з перших днів створення ЗС України викликало занепокоєння… І не тільки у чиновників. З року в рік то приймались, то відмінялись всілякі закони, постанови, накази.
Хитрими правосплетін-нями народні обранці намагались обдурити просту військову людину, щоразу даючи нову надію на отримання житла. Дійшло до того, що в такий спосіб "депутатський корпус” простісінько показує свою й без того "помітну” роботу.
Увійшли в рік Тигра українські військовики з новорічним "подарунком” від Верховної Ради України: з 1 січня набирає чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань забезпечення житлом громадян”, згідно з яким військовослужбовець має право на грошову компенсацію за неотримане житло. Зазначеним законом внесені зміни до ряду законів України, зокрема до Житлового кодексу Української РСР та до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей”.

Зміни, що відбуваються лише на папері
Чого чекати від нових поправок? Якими документами слід "запастись” військовослужбовцям? Скільки грошей ви можете отримати взамін житла? На ці та інші питання намагалась знайти відповіді наша редакція.
Головним чином суттєвих змін зазнала стаття 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей”, яка саме й покликана врегулювати питання житлового забезпечення військових. Перший абзац цієї статті доповнено словами "або за їхнім бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання житлове приміщення”. Викладено у новій редакції також й абзац четвертий: "Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їхніх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їхнім бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання житлове приміщення. Такі житлові приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право
на безоплатну приватизацію житла”. Доповнено статтю 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб” підпунктом "є” наступного змісту: "Сума грошової компенсації, що виплачується військовослужбовцям за належне їм для отримання житлове приміщення”. Окрім цього, Житловий кодекс Української РСР (!) доповнено статтею 48-1, яка визначає, що порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання житлові приміщення визначаються Кабінетом міністрів України.
Метою внесення таких змін стало створення додаткового механізму розв’язання житлової проблеми в ЗС Україні, а саме запровадження грошової компенсації замість отримання належного житла. Як зазначено в пояснювальній записці до проекту Закону, його прийняття дасть можливість суттєво зменшити кількість військовослужбовців, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, ефективно використовувати вже функціонуючий житловий фонд (шляхом закупівлі квартир на вторинному ринку), зменшить навантаження на житлово-будівельний комплекс, надасть можливість більш ефективно та економно використовувати земельні ділянки. Однак, однак, однак…
Законодавчо житлове питання в нас у країні "ніби” цілком вирішене. Є Житловий кодекс (щоправда, ще Української РСР), Закон України "Про житловий фонд соціального призначення”, Закон України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків”, Указ президента "Про заходи щодо будівництва доступного жит¬ла…” і, в решті-решт, спеціальний закон — Закон України "Про соціальний і правовий захист…”. Все це добре, та в дійсності проблема доступності житла в нашій країні, схоже, буде вирішена нескоро. Як йдеться далі у пояснювальній записці до вже прийнятого Закону, фінансування видатків на надання грошової компенсації громадянам за належне їм житло буде здійснюватися в межах асигнувань, передбачених у Державному бюджеті України на відповідний рік. Тобто, ніколи. Аналізуючи фінансування цієї галузі минулих років, можна стверджувати: сумніви у спроможності держави профінансувати настільки масштабну програму цілком обгрунтовані...

Закон є,
а механізму втілення його
в життя — немає
Повторимо ще раз: новий закон зобов’язав Кабінет міністрів України встановити порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання житлові приміщення. Зокрема, в Прикінцевих положеннях Закону визначено: "Кабінету міністрів України протягом двох місяців з дня опублікування цього Закону забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їхніх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом та привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом”. Вперше Закон опубліковано в газеті "Урядовий кур’єр” від 4.07.2009. І що ж ми маємо сьогодні: Закон не виконується на найвищому державному рівні! Станом на 8.01.2010 Кабмін спромігся тільки на проект постанови (викладений на його офіційному сайті)! Шість місяців з дня прий¬няття Закону, а дій — майже ніяких!
І все ж ми вирішили скористатись цим ще "незатвердженим” документом, щоб дізнатись, яка процедура отримання коштів на нас може очікувати та на яку суму можемо розраховувати.
Відповідно до проекту постанови Кабміну грошова компенсація військово¬службовцям та членам їхніх сімей за належні їм для отримання житлові приміщення надається уповноваженим банком один раз. Грошова компенсація виплачується в повному обсязі протягом одного бюджетного року.
Система виплати наступна. На підставі заяви військовослужбовця відповідний центральний орган виконавчої влади, який здійснює керівництво Збройними Силами, іншими утвореними до законів України військовими формуваннями, посади в яких комплектуються військовослужбовцями (далі — орган), в якому він служить чи з якого його було звільнено, подає уповноваженому банку лист-погодження, в якому зазначається розмір грошової компенсації (залежно від площі житлового приміщення, належного для отримання).
Для отримання грошової компенсації військово¬службовець укладає відповідну угоду з органом, в якому він служить чи з якого його було звільнено. Останнім і найприємнішим етапом юридичної тяганини стануть "відвідини” банку військовослужбовцем, де він пред’являє лист-погодження, копію угоди між ним і військовою частиною та рахунок, відкритий в установі банку на його ім’я. І ось вони, довгоочікувані кошти!
Все так, якби не механізм ліміту коштів. Він визначає, чи може бути наданий лист-погодження у бюджетному році чи ні. Ось так, тому не поспішайте купувати "мішки на гроші”, бо коштів у нашої країни немає, і, судячи з "потужних економічних зрушень”, їх наявність ближчим часом "не намічається”!
Що ж до суми, то вона згідно з проектом урядової постанови встановлюється за підрахунками по наступній формулі: K=SзагxВо, де К — розмір компенсації; Во — опосередкована вартість будівництва 1 кв. м загальної площі житла у регіоні; Sзаг — розмір загальної площі житла, що має надаватися.
До показників опосередкованої вартості спорудження житла (Во) належать безпосередні витрати на будівництво житлового будинку, а саме: загальнобудівельні роботи по будинку в цілому, улаштування в житловому будинку інженерних систем, монтаж та вартість інженерного обладнання, електромеханічного та іншого устаткування, роботи з благоустрою та спорудження внутрішньомайданчикових інженерних мереж, витрати з проектування, затвердження проекту та організації будівництва, а також прибуток, податки, збори та обов’язкові платежі, встановлені законодавством. Відповідно до даних Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, прогнозні середньорічні показники опосередкованої вартості спорудження житла на 2010 рік в Республіці Крим становлять 4961 грн. (з урахуванням ПДВ) за кв. м.
Щоб підрахувати розмір загальної площі житла, ми звернулись до статті 47 Житлового кодексу Української РСР "Норма житлової площі”, яка встановлює її в розмірі 13,65 квадратних метра на одну особу. Однак квартирно-експлуатаційна частина встановлює і мінімальний розмір житлової площі, що може бути надана в експлуатацію військовослужбовцю. Приміром в м. Севастополь ця цифра становить 7 кв. м на одну особу.
Отже, цілком логічним буде додати до формули ще математичну дію для визначення площі: (13,65 кв. м х N), де N — кількість членів сім’ї особи, яка перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
Тепер можна перейти до реальних цифр. Отже, якщо ви претендуєте на помешкання в Криму і ваша сім’я складається з трьох чоловік, розмір компенсації буде становити: К=(13,65 кв. м х 3)х4961 =203 152 грн. Та це за умови, що буде виділено максимальну площу. Якщо ж розрахунки проводити по 7 кв. м на людину, то отримаємо 104 181 грн. Краще ніж просто черга, але… чи зможете ви за цю суму придбати 2-кімнатну квартиру (як це передбачено законом на 3 чоловік), приміром, у Севастополі? Відповідь однозначна — ні! Ринкова вартість такої квартири площею 40 — 45 кв. м складає приблизно 300 — 350 тис.грн., що вдвічі(!) більше нашої компенсації! Отже гроші замість квартири — досить хороша пропозиція, з погляду авторів закону — економія очевидна!

Найгірше попереду…
Правознавці бачать і інші "підводні камені”, закладені в цьому законі
За юридичним роз’ясненням нових поправок ми звернулись до тимчасового виконувача обов’язків начальника юридичного відділу старшого юрисконсульта юридичного відділу Військово-Морських Сил ЗС України майора юстиції Олега Гущина. І тут на нас очікувала справжня несподіванка, помітна тільки людині, що добре знається на юридичних тонкощах.
— На перший погляд, новий закон несе лише одну суттєву зміну — грошову компенсацію військовослужбовцям та членам їхніх сімей за належні їм для отримання житлові приміщення. Та це тільки на перший погляд! Набагато вагоміші зміни "дають” слова: "… житлові приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла”, — цитує юрисконсульт статтю 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист…”— Поясню. Уявімо ситуацію: після закінчення ВВНЗ молодий лейтенант, отримавши у виші форму 1, подає документи для постановки на житлову чергу. Житлова комісія, у свою чергу, відмовляє йому, використовуючи беззаперечний аргумент, мовляв, за ним уже рахується безоплатно приватизовані 13 кв. м житлової площі. Як це може бути, запитаєте ви? Річ у тому, що суб’єктом приватизації хлопець став, наприклад, ще 10 років тому, коли його батько отримав квартиру та приватизував її відповідно на кожного члена сім’ї. А згідно з нормами оновленої статті 12 Закону для того, щоб мати право на отримання постійного житла за рахунок Міністерства оборони України, військовому необхідно мати не тільки вислугу на військовій службі 20 років і більше, але й невикористане право на безоплатну приватизацію житла.
Ось так, ні житла, ні компенсації — нічого. Це ж очікує і членів сім’ї нашого лейтенанта: житло від Міністерства оборони вони не отримають, — їхнє право є похідним від права військовослужбовця.
Фактично така новела закону звузила існуючий до 1 січня цього року обсяг прав і свобод людини, що, у свою чергу, навряд чи відповідає вимогам статті 22 Конституції України, згідно з якою при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Разом з тим, за словами Олега Гущина, як зазначив Конституційний суд України у своєму рішенні від 9.02.1999 за № 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), Конституція України закріпила в частині першій статті 58 положення щодо неприпустимості зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів (за певними виключеннями). Отже, якщо військовий разом із членами своєї сім’ї став на квартирний облік до 1 січня цього року, вимоги статті 12 про наявність у них невикористаного права на безоплатну приватизацію житла на них не розповсюджуватимуться.
Важко сказати, наскільки новий закон зменшить чергу військовослужбовців на житло, очевидним є інше: велика кількість молодих військових спеціалістів, які вже "використали” право на приватизацію, так і не дізнаються, що ж таке — стати на житлову чергу у ЗС України. Їх навіть цього права позбавили…

Андрій ПСУЙ, "Флот України”


Категорія: Нац. безпека і оборона | Додав: Петро_ЛИСЕНКО (20.01.2010)
Переглядів: 1548 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

"Спілка офіцерів України (СОУ) є всеукраїнською неприбутковою громадською організацією військово-патріотичного спрямування, яка об'єднує на добровільних засадах громадян України: військовослужбовців-офіцерів, прапорщиків і мічманів кадру, зарахованих до Збройних Сил України до запровадження військової служби за контрактом, ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, курсантів (слухачів) випускних курсів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи, що здійснюють підготовку спеціалістів для військових формувань України, військової служби за контрактом, за призовом, запасу і у відставці Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів, Міністерства з надзвичайних ситуацій, військовослужбовців які проходять службу у резерві (надалі - Збройних Сил України), а також громадян офіцерів (старшин) - ветеранів військових формувань, які брали участь у визвольних змаганнях за незалежність України..."





ОФІС ВГО СПІЛКИ ОФІЦЕРІВ

переглянути збільшену мапу
Логін:
Пароль:



НОВИНИ  © ВГО СОУ






Пошук

Календар


Наші друзі та партнери

Пам’ятай про Крути [Vox.com.ua] Портал українця
Пиши українськоюЕвропейський конгрес українців
Українці УгорщиниСпілка українців у Португалії інтернетвидання -Українці у Португалії-
Український радіопортал - Украинский радиопортал
 ПРОСВІТА - КРИВИЙ РІГ
Воєнна історіяЧасопис Промінь Просвіти
zampolit
Українське життя в Севастополі
Український козацький портал

Сайти осередків СОУ

Кнопка ВОО СОУ




Кнопка КРоСОУ

Тернопільська СОУ

  • При використанні інформації посилання на  www.portsou.at.ua  бов’язкове.
  • Зміст матеріалів на сторінках сайту не завжди відображає офіційну позицію Всеукраїнської громадської організації СПІЛКИ ОФІЦЕРІВ УКРАЇНИ і адміністрації сайту.
  • Адміністрація сайту не несе відповідальності за зміст рекламних банерів, які надає сервіс "Ucoz".
  • Відповідальність за точність наведених фактів, цифр, та імен несуть автори матеріалів.
                                                         
Locations of visitors to this page

© Портал українських офіцерів
(Спілки офіцерів України)
2020

E-mail редакції: rigsou@ukr.net




Використовуються технології uCoz